A sportban nem szégyen a futás, sőt hasznos is! Hogyan álljunk neki?! Tippek kezdőknek

2021.03.08

A futás az a sport, amelyet szinte bármilyen korban és bárhol tudunk végezni, ráadásul rengeteg előnye is van. Sokakban azonban kellemetlen emlékeket idéz fel az iskolás években eltöltött tesiórán tapasztaltak miatt. Lássuk hát, hogyan kezdjünk neki, ha örömmel akarjuk végezni!


Jótékony hatásai:

- hangulatjavító, segít levezetni a stresszt

- növeli az állóképességet

- szinte bárhol végezhető

- segít a fogyásban

- javítja az anyagcserét

- csökkenti a koleszterinszintet.


Első a biztonság! Mire figyeljünk oda, hogy elkerüljük a sérüléseket és a veszélyes helyzeteket?

Az edzés előtt minden egyes alkalommal melegíts be: kezdj gyorsabb gyaloglással, majd kocogással, alkalmazz nyújtógyakorlatokat. Amint végeztél az edzéssel, sose felejts el lenyújtani!

Állapotfelmérés:

Mielőtt bármilyen sportba belekezdünk, konzultáljunk az orvosunkkal. Biztosan adni fog nekünk néhány hasznos tanácsot, milyen edzéstervet kövessünk, és tisztában van az egészségügyi állapotunkkal. Cukorbetegség esetén pl. legyen nálunk egy kis elemózsia, ha leesne a cukrunk.

Útvonal:

Bár a nagyvárosi környezet nem zárja ki, hogy az utcán kocogj, mégis érdemes kevésbé forgalmas helyen. Használj láthatóságot elősegítő eszközöket. Sose fuss kihalt környéken, egyedül, főleg sötétedés után! A biztonság kedvéért legyen nálad mindig a telefonod, és a személyid.

Lábbeli:

Persze nem azonnal az első pár alkalommal, de amint elhatároztad, hogy rendszeresen lejársz futni, be kell majd ruháznod egy kényelmes futócipőbe.

Futóruha:

Későbbiekben szükséged lesz könnyű és kényelmes, izzadtságelvezető anyagból készült edzőruhára.


Hol futhatsz?

Terepen:

Egyszer minimum megér egy próbát, mert sokan a természetben és csendes környezetben szeretnek bele a sportba. A szabadban teljesen ellazulhatsz, kikapcsolhatod gondolataidat, amelyek a hétköznapokban nyomják a lelkedet. Ha még most vágsz bele, akkor könnyebb útvonalon haladj, kerüld a meredek lejtőket, emelkedőket. Arra készülj fel, hogy poros, piszkos leszel a homoktól és néha gyökereken kell áttrappolnod, viszont sokkal kalandosabb élményben lesz részed.

Ha nem ismered az útvonalat, mindenképpen használj GPS-t, nehogy eltévedj!

Futópadon:

A futópad nagy előnye, hogy időjárástól függetlenül használhatjuk, és jobban kíméli az ízületeket, mintha az aszfalton kocognánk. Amennyiben otthonra is beszerzünk egy ilyen eszközt, akkor szinte bármikor felpattanhatunk rá. Összeállíthatsz segítségével edzési programot, állíthatsz a tempón, és a lejtési szögön is.

Szabadban az aszfalton:

Talán az egyik legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja a futásnak. Szinte csak kilépsz a otthonról és már kocoghatsz is.