10 lépés, amit megtehetsz, hogy egészségesebb legyél

2021.02.11

Az egészség hatalmas kincs, lássuk, mit tehetünk, hogy megőrizzük azt!


· Mozgás

A testmozgás megnöveli a teljesítményképességet. Boldogsághormont termel, és növeli az önbizalmat. Stressz kezelésére is alkalmas. Segít több súlyos betegség kialakulásának megelőzésében, mint pl. szív és érrendszeri betegségek. Érdemes különböző mozgásformákat kipróbálni, amíg megtaláljuk azt, amelyet élvezettel csinálunk.



· Pihenés

A szervezetünknek szüksége van a pihenésre. A felnőtteknek minimum 7 óra alvás kell egy nap. De a fizikai és szellemi munka további pihenést, relaxációt tehet szükségessé. Érdemes figyelni a testünk jelzéseit és ahhoz igazodni. Ha nagyon fáradtak vagyunk és lehetőségünk nyílik rá, inkább pihenjünk le, mint, hogy túlerőltetjük a testünket és kávéval próbáljuk éberen tartani magunkat.


· Friss levegő:

A természetben eltöltött idő rendkívül jó hatással van a hangulatra, míg a friss oxigén felfrissíti szervezetünket.


· Rengeteg készétel helyett több nyers

A kész, tartósított élelmiszerek a legtöbb esetben nem tartalmaznak annyi tápanyagot és vitamint, mint ha nyersen fogyasztanánk. Ha lehetséges, próbáljunk minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani.


· Fogyassz naponta zöldséget, gyümölcsöt

Az ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag zöldségek és gyümölcsök hozzájárulnak a szervezet megfelelő működéséhez, segítenek az emésztésben.


· Víz fogyasztása

Az egészséges életmód részét képezi a megfelelő folyadékfogyasztás is. A testünk magas hányada víz, ezért is fontos, hogy folyamatosan pótoljuk azt.

A szervezetben betöltött szerepe:

o megfelelő vérnyomás megtartása

o testhőmérsékletet szabályozza

o segít sav-bázis egyensúlyban

o emésztési, felszívódási folyamatokban játszik szerepet, tápanyagokat szállít

Hiány tünetei:

• kiszáradás

• fejfájás

• fáradékonyság

• nyugtalanság, zavartság

• szédülés

• csökken a koncentráció képessége

Mi befolyásolja az ajánlott mennyiséget?

 nehéz fizikai munka

 életkor

 sporttevékenység

 izzadás

 hőmérséklet

 egyéb egészségügyi állapotok

Mit ajánlott fogyasztani?

Kevesen tudunk csupán csapvízből, ásványvízből 2-3 litert elfogyasztani egy nap alatt, hiszen ízekre, változatosságra vágyunk. Szomjúságunkat sokféle módon lehet csillapítani. Amelyet érdemes elkerülni az a kalóriadús, cukros, koffeines, alkoholtartalmú italokat. A legjobb szomjoltó pedig csapvíz, ásványvíz, gyümölcs és gyógyteák, gyümölcslevek.


· Tedd rendbe a gondolataidat

Ha felborul a szellemi-lelki egyensúlyunk, feszültté, szorongóvá és lehangolttá válhatunk, amely befolyásolja a szervezetünk egészséges, kiegyensúlyozott működését. Kutatások bizonyítják, hogy a hangulat, a pozitív hozzáállás jó hatással vannak az immunrendszerre, míg a stressz legyengíti azt.


· Zsírok, olajok helyett grillezés, párolás

Kis mennyiségben nem ártalmas, de ha lehetőségünk van rá az olajban tocsogó, zsíros ételek helyett válasszunk grillezett, párolt zöldségeket és húsokat.


· Megszabadulni a káros szenvedélyektől - hosszú folyamat

A testi-lelki egészséghez fontos, hogy ne romboljuk szándékosan szervezetünket, és a lelkünk is békében éljen önmagunkkal. Ehhez tiszteletbe kell tartanunk saját magunkat és szeretni azt, akik vagyunk.

Ne dohányozz, alkoholt mértékkel, alkalmanként fogyassz!

Ne fogyassz káros szereket!

Ne vidd túlzásba a koffeint!


· Prevenció

A rendszeres egészségügyi kontrollvizsgálatokat nem véletlenül találták ki. Egyes alattomos, akár későbbiekben súlyossá fokozódó betegségek tekintetében az ellenőrzés megakadályozhatja a bajt. Figyeljünk testünk jeleire, és ha kellemetlen, furcsa tüneteket észlelünk, forduljunk orvoshoz!