Hengerelés: mire jó, hogyan végezzük?

2021.05.29

A hengerelés, más néven izompólya-masszázs, amelynek lényege, hogy a testsúlyunk segítségével nyomást gyakorolunk az izmainkra, hogy visszaállítsuk azoknak normál működését, azok egészségesek és rugalmasak legyenek.


A hengerlés egyfajta masszírozós nyomás segítségével működő terápia, amely a görcsöket fellazítja az izmokban. Ehhez a saját testünket használjuk, és különböző helyzetekben, testünket a hengerre helyezve, lassú egyenletes mozgást végzünk rajta, ezáltal nyomást kifejtve az adott izomcsoportokra és szövetekre.

Mi történik Ilyenkor a szervezetünkben?  

Ahol a nyomást kifejtjük, egy pillanatra lezáródik a keringés, az izmoktól, majd oda be tud jutni a tápanyagdús vér, a vérkeringés serkentése során elszállítódnak onnan a salakanyagok, a korábbi letapadt görcsös izomterületek felszabadulnak.

Mikor nem javasolt a hengerelés?

  • ha súlyos csontritkulásunk van
  • magas vérnyomás esetén
  • komoly visszérproblémák vagy vérhígítók szedése esetén
  • cukorbetegségben.

Mi a hatása?

Javítja az izomfeszülés érzetét, az izomrelaxációt. Ellazulást eredményez, csökken az izomból jövő fájdalom, segíti a szövetek regenerálódását, az izmok tónusodását. Fokozott erőkifejtést, rugalmasságot biztosít számunkra.

A hengerezés alkalmas az edzések előtti és utáni használatra is. Az edzés előtt ellazítja a szöveteket, hogy később hatékonyabban tudjunk edzeni. Torna után pedig segíti az izmok megtisztítását, és segít ellazítani a igénybe vett izmokat. Nem helyettesíti a nyújtást!!

Hogyan?

Az izomcsoportot érdemes 5-6x legalább áthengerezni, az egész tevékenység körülbelül 15 percet vesz igénybe.

Különböző felületű hengerek léteznek, találkozhatunk golyókkal is, de akár teniszlabda is ugyanúgy megfelel a kisebb területekre.






Források:

https://www.gerinctorna-hormonegyensuly.hu/mi-az-hengereles-vagy-smr-edzes-elott-vagy-utan-miert-hasznaljam/

https://positivepain.hu/mi-az-hengereles/