Hogyan segít egy jó playlist az edzésben?

2021.03.12

Hogyan hat a sportteljesítményünkre a zene? Milyen stílust érdemes választani?

A zene már régóta része az életünknek és hétköznapjainknak. Reggel munkába, iskolába utazva emberek százaival találkozhatunk nap, mint nap a vonaton és az utcákon, ahogyan zenét hallgatnak. 

Egyesek unalmukban játsszák le kedvenc számaikat vagy, hogy elüssék az időt, míg mások élvezik a ritmust, és hagyják, hogy a zene motiválja, megérintse őket. Hiszen a dallamok mindig valamilyen érzelmek kiváltására, megragadására jöttek létre.


A legtöbb edzőteremben szól valamilyen zene a hangszórókból, ugyanakkor sokan fülhallgatóval a fülükben kocognak a futópadon. Nem véletlen, hogy a sportban is szerepe van a zenének, mivel hatással van a szervezetünk működésére.


Hogyan hat a szervezetünkre?

Costas Karageorghis sportpszichológus kutatása kimutatta, hogy a zene akár 15%-kal megemelheti a teljesítményünket az edzés alatt. A zene többek közt befolyásolja: légzés- és a pulzusszámunkat,  a kitartásunkat, a fizikai erőnket is, tehát egy megfelelően kiválasztott szám, stílus sokat dobhat a hangulatunkon és a gyakorlataink hatékonyságán egyaránt.

Több tanulmány és kutató is foglalkozik a hanghullámok és a szervezet reakcióinak vizsgálatával, elemzésével. Néhány szakértő azt állítja, hogy a gyors, pörgős zene élénkíti a testet, megemeli a pulzust, míg a lassú ellentétesen hat.

Mire figyeljünk a playlist - zenelista összeállításánál?

  • Ne kapcsolódjon a zenéhez negatív élmény.
  • Legyenek alternatívád: készíts egy pörgős összeállítást és egy lassabb, nyugisabbat is, ha nyugalomra vágynál
  • Figyeljünk arra, hogy a zenestílus passzoljon az adott mozgásformához, amit végzünk - ezt érdemes személyre szabottan, egyénileg kitapasztalni
  • A zene ritmusa és a mozgástempó legyen szinkronban: pl. egy nyugodt Hatha jóga órához, nem illik AC/DC vagy hasonló rockszámok

Milyen zenét válasszunk?

Bár elsősorban azt tanácsolom, hogy mindenki próbáljon ki különböző stílusokat az edzések során és saját tapasztalataira építsen a zene kiválasztásakor, azért van néhány bevált zeneszám, amely már bizonyítottan segített a torna során.


Hip-hop: közepes tempójú edzések 

Pop: lassabb tempó jellemző, ezért bemelegítéshez, illetve levezetéshez ajánlott

Rock/ Heavy Metal: gyors tempó, nagy erőkifejtést igénylő edzésekhez - felpörget

Relaxációs zenék/természet hangjai/ Lágy jazz: Pilates, Jóga

Néhány szám, ha egy adag löketre van szükséged: