Hogyan válassz sportot, és hogyan állj neki?

2021.03.06

Az életmódváltás sosem egyszerű, előfordulhat, hogy többször fel akarjuk adni, vagy elszáll a motivációnk. Ebben a posztban tanácsokat szeretnék adni azoknak, akik még nem találták meg azt a mozgásformát, amelyet magukénak éreznek, és élvezettel végezhetnek, illetve leírom, mire érdemes figyelni a kezdetekben.


Választás előtt szelektálj!

Mindenki mást élvez, és másra van szüksége a szervezetének. Habár sokaknak sajnos a testnevelésóra elveszi a kedvét az egész mozgástól, sose adjuk fel, biztosan találunk olyan mozgásformát, amely illik hozzánk, sőt akár barátokkal is végezhetjük.


Első lépésként talán könnyebb, ha kihúzzuk a képzeletbeli listánkról azokat a tevékenységeket, amelyek semmi esetre sem jöhetnek szóba valamilyen okból kifolyólag.

Lássuk mi a alapján szelektálhatunk!


Egészségügyi állapot:

Az első és egyben legfontosabb szempont. Mielőtt bármilyen edzésbe belefogsz, ajánlott, hogy konzultálj a háziorvosoddal: ekkor két lehetőség állhat fenn.

Ha már tudomásod van valamilyen krónikus betegségről: ez esetben a doktor javasolni fog neked adott típusú mozgásformákat, amelyeket ebben az egészségügyi állapotban végezhetsz nyugodtan.

Ha nincs alapbetegséged, akkor egy általános kivizsgáláson veszel részt, amely kideríti, hogy minden rendben működik-e a szervezetedben. Pl. vérnyomás, szívvizsgálat.

Mindez azért fontos, hogy kizárjuk annak a kockázatát, hogy bármilyen sérülés vagy rosszullét merüljön fel a torna során. Ha bármilyen fizikai problémád van, akkor kikérheted személyes edző véleményét, aki kifejezetten neked fog mozgásprogramot összeállítani.

Tipikus befolyásoló tényezők:

- cukorbetegség

- magas vérnyomás

- szív és érrendszeri panaszok

- mozgásszervi betegségek.


Tapasztalat: 

Kipróbáltál már többféle sportot, de nem nyerték el a tetszésedet? Gondold át, mi az, ami nem volt élvezetes számodra.

- Túl gyors volt?

- Nem szeretsz csoportban edzeni?

- Inkább a szabadban mozognál?

- Netán túl bonyolult gyakorlatokból állt?

- Túlságosan monotonnak találtad?

Az előbbi szempontok alapján szűkítheted ismét azokat a mozgásformákat, amelyek szóba jöhetnek.



Kitűzött célok:

Tisztázd magadban, miért kezdesz bele az életmódváltásba, mi motivál?

Látványos izmokat szeretnél építeni? 

Netán a fájós hátad vagy vállad akarod rendbe hozni? 

Növelnéd a hajlékonyságod? 

Fogyni szeretnél? 

Vagy csak szórakozni szeretnél a barátaiddal, miközben mozogtok is?

Minden egyes kérdéshez a személyi edző tud neked mozgásformát ajánlani.


Megtaláltad, amit kerestél? Lássuk, hogyan állj neki!

Reális célok mellé, reális terveket készíts:
Tudod, mi az a súly, amelyet el akarsz érni? Az út hozzá valószínűleg nem lesz egyszerű, ám ha rendelkezel egy megfelelő edzésprogrammal, tervvel, akkor megvalósíthatod.


Miért fontos az edzésterv?

Az edzésprogram segít eljutni azokhoz a kisebb mérföldkövekhez, amelyek elvisznek a végső célodhoz. Ha egy rendszerezett terv áll előtted, pontosan látni fogod, milyen gyakorlatok, nehézségek állnak előtted, hozzáalakíthatod az időbeosztásodat, könnyebb összehangolnod a tevékenységeidet.

Hogyan tartsd fenn a motivációd?

Egy egészséges nasi, egy kis ékszer, egy jó könyv: mind jó jutalom azért ha elérted az egyik mérföldkövet, amelyet meghatároztál. Végigcsináltad az első hónapot úgy, ahogyan azt képzelted? Akkor dicsérd meg magad, részesülj egy kis kényeztetésben!


Kövesd figyelemmel az elért eredményeket!

Már 3 hónapja kitartasz? Észrevetted mennyivel jobban bírod a tornát? Azok a gyakorlatok, amelyek kezdetben megerőltetőek voltak, azt ma már simán lenyomod? Ne hagyd abba, jó úton jársz! Ezek a bizonyítékai annak, hogy el fogod érni az álmodat. Ha szükséges, vezess edzésnaplót, amely alapján könnyebb követni a változásokat.

Itt írtam róla!

Keress társaságot!

Együtt izzadni, nevetni és mozogni élvezetesebb. Ha barátaiddal együtt vállvetve dolgoztok a formátokon, motiváljátok egymást. Ha nincs a baráti körödben, olyan személy, aki csatlakozna hozzád, akkor nézz szét a klubokban, csatlakozz online közösségekhez!