Izomláz: mitől alakul ki, és hogyan csillapíthatjuk?

2021.03.12

Szinte mindannyian tapasztaltunk már egy intenzívebb edzés vagy fokozott terhelés után fél vagy egy nappal, hogy egyes izmainkban fájdalom keletkezik. Ilyenkor nem csupán a kellemetlen érzés okozhat problémát, hanem a duzzadás is, illetve észrevehetően kevésbé tudjuk mozgatni az érintett területet. A legtöbb esetben szerencsére enyhék a tünetek és pár nap alatt elmúlnak, de néha szükség van egy kis segítségre.


Hogyan alakul ki?

A fájdalom és maga a jelenség kialakulásáért felelős többek közt:

  • oxigénhiány
  • rossz vérellátás
  • egyes tápanyagok hiánya
  • anyagcseretermékek felhalmozódása és savasodás.

Az izomláz tulajdonképpen az újabb kutatások szerint az izomrostok mikroszakadása, sérülése, melynek helyén gyulladás alakul ki. Szerencsére azonban a súlyos izomgyulladás megelőzhető alapos bemelegítéssel.

Szabad-e edzeni, ha izomlázunk van?

Sokszor felmerül a kérdés, hogy itt is alkalmazható-e a kutyaharapást szőrével módszer, vagyis, hogy ha már érzünk némi fájdalmat, ajánlott-e folytatnunk a tornát. A legelfogadottabb álláspont az, hogy amíg csupán enyhe tüneteket tapasztalunk, addig óvatosan, de folytatható a mozgás, azonban súlyosabb esetekben hagyni kell az izmokat regenerálódni.

Mit tehetünk ellene? Hogyan enyhíthetjük a fájdalmat?


1. Kamillatea:

Ez a gyógynövény már régóta híres tucatnyi pozitív hatásáról, mint pl.: gyomorbántalmak kezelése, kialvatlanság. Azonban gyulladáscsökkentőként csökkenti az izom gyulladásos fájdalmait.

2. Koffein- kávé:

A koffein kiváló fájdalomcsillapító, azonban akkor fejti ki legjobban hatását, ha nem fogyasztunk rendszeresen kávét.

3. Magnézium:

Segít az izomgörcsök megelőzésében, javítja az izmok állapotát. Fontos szerepet játszik a fehérjék anyagcsere folyamataiban, a csontok felépítésében. Magnézium-források: hal, bab, spenót, pótolható étrend-kiegészítőként.

4. Szauna, masszázs, hideg-meleg borogatás:

Növeli az izomzat vérkeringését, fokozódik a sejtanyagcsere, nő az oxigénellátottság az izmokban, így gyorsabban regenerálódik.

5. Meggylé, almalé, fekete áfonya:

Az említett gyümölcsökben megtalálható antioxidánsok fájdalom- és gyulladáscsökkentő hatással bírnak, ezért segítenek az izomláz csökkentésében.



forrás: webbeteg.hu