Jó és rossz szénhidrátok

2021.03.26

Sokan azt hiszik, hogyha egészségesen akarnak táplálkozni vagy fogyni szeretnének, akkor teljesen ki kell iktatniuk a szénhidrátot az életükből. Ez azonban egyáltalán nem igaz. Lássuk, milyen tévhitek keringenek a témában, és mit jelent pontosan a jó és rossz szénhidrát.


Az összes szénhidrát rossz?

A szénhidrát a szervezetünk üzemanyaga, amely glükózzá bomlik le, és testünk energiaként tud felhasználni. Fontos leszögezni, hogy nem minden szénhidrát egyforma és a jó szénhidrátokra szüksége van a szervezetünknek.

Mennyi szénhidrátra van szükségünk?

Ez függ a testalkatunktól, egészségügyi állapotunktól, valamint a fizikai terhelésünktől. Átlagosan a napi kalóriabevitelünk 45-65%-át képezi.

Mi jellemzi a rossz szénhidrátokat?

  • egyszerűek, fogyasszunk belőle minél kevesebbet
  • általában cukrot, finomított lisztet tartalmaznak
  • alacsony tápérték, alacsony rosttartalom
  • ide tartozik: fehér kenyér, cukros üdítő, péksütemény
  • magas glikémiás index: gyorsan szívódik fel - gyorsan megemeli a vércukor és inzulinszintet

Mi jellemző a jó szénhidrátokra?

  • komplexek
  • teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek, a zöldségek és a gyümölcsök
  • magas a rost- és a tápanyagtartalom
  • segít elkerülni a vércukor ingadozást
  • nem lesz éhségrohamod
  • pl. zabpehely, a csicseriborsót, a fekete babot, az édesburgonyát, a répát, teljes kiőrlésű kenyér, banán
  • hosszabb jóllakottság érzés
  • alacsony glikémiás index: nem dobja meg úgy a vércukorszintet


forrás: wellandfit.hu