Miért fontos a szervezetünknek a D-vitamin?

2021.03.09

Milyen hatással van a testünkre? Hogyan juttassuk be a szervezetünkbe? Miért alakulhat ki a hiány, és mi az ajánlott napi adag?


D-vitamin típusai:

A D-vitamin (kalciferol) egy összefoglaló név: a D2 és D3 vitaminokat nevezzük így. A szervezetünkben a D3 vitamin aktívabban viselkedik, és könnyebben fel tudja használni a testünk. D3-vitamin (kolekalciferol) az állati eredetű 7-dehidro-koleszterin elővitaminból jön létre napfény hatására. A D2-vitamin (ergokalciferol) a növényi eredetű elővitaminból keletkezik ultraviola sugárzás hatására. Megtalálható: élesztőben, néhány gombafajban.


Miben segít a szervezetünknek?

  •  kalciumháztartást szabályozza
  • szükséges a csontképződéshez 
  • szükség van rá a fogak egészséges fejlődéséhez 
  • csökkenti a depresszió és szorongás tüneteit
  • erősíti az immunrendszert
  • csökkenti a gyulladások kialakulásának esélyét
  • csökkenti a fáradtság, kimerülés érzését
  • hozzájárul az egészséges, szép bőrhöz
  • segít a hormonháztartás egyensúlyában

Ajánlott napi bevitel: 

NE=Nemzetközi Egység, 1 NE = 0.025 μg D3-vitamin

  • Felnőttek és várandósok számára: 1500-2000 NE
  • Gyermekek számára: 600-1000 NE

Hogyan pótolhatod a hiányt?

Az étkezés sokat segíthet, azonban önmagában nem elegendő a szükséges napi adag beviteléhez. Általában a téli időszakban a felnőtt lakosság nagy része már D-vitamin hiányban szenved.

Lássuk, mely ételek a D-vitamin forrásai:

  • gabonakészítmények,
  • tejtermékek
  • margarinok 
  • halmáj
  • tojássárgája.

Azonban fontos, hogy naponta érjen minket, kint, a szabad levegőn napfény, mert az indítja be a szükséges biokémiai folyamatokat a testünkben, amely szükséges a D-vitamin képzéshez. Ehhez min. 15-30 percig szükséges kint tartózkodni, és fürdeni a napfényben.

Téli időszakban, azonban érdemes étrendkiegészítő formában bejuttatni a hiányzó D-vitamint a szervezetbe. Arra viszont figyeljünk oda, hogy a szükséglet meghatározását egyénre szabottan kell megállapítani: közrejátszik az életkor, a szedett gyógyszerek és az egészségügyi állapot.


Mi okozhat D-vitamin hiányt?

  • Hiányos táplálkozás.
  • Nem ér elég napfény.
  • Bizonyos gyógyszerek szedése
  • Mellékpajzsmirigy- alulműködés
  • Pajzsmirigy-túlműködés 
  • Terhesség, szoptatási időszak

forrás: webbeteg.hu