Mit tegyünk, ha nehezen alszunk el?

2021.05.19

Valószínűleg mindannyian tapasztaltuk már azt a kellemetlen érzést, amikor feszülten forgolódunk éjjel az ágyban, kiszámoltuk, hány óránk van az ébresztőig, és hiába erőltetjük, nem jön az álom a szemünkre. Összeszedtem néhány tippet, amely segíthet elkerülni ezt.


Alváshiány hatásai:

· csökken a koncentrációképesség

· csökken a teljesítmény

· fáradtság

· rosszkedv

· rossz közérzet

Tippek a kellemes alvásért:

· Ne fogyasszunk koffein tartalmú italt lefekvés előtt 4-6 órával. A koffein különbözően hathat szervezetünkre, valaki alig érzi meg, míg mások különösen erőteljesen reagálnak rá. Az utóbbi csoportba tartozók délután 2 után lehetőleg kerüljék a koffeint.

· Idegesítő gondolatok - feladatok:

Ha valami olyan feladaton jár az eszed, amit ma megtehetsz inkább legyél túl rajta, vagy írj egy listát, hogy jobban átlásd a teendőidet. Ha így sem nyugszik meg a lelkünk, próbáljuk meg elterelni a figyelmünket, olvassunk, vagy írjuk ki magunkból gondolatainkat.

· Fizikai aktivitás:

Ha szellemi munkát végzünk egész nap, fontos, hogy a testünket is átmozgassuk és fizikailag is elfáradjunk. Ráadásul a mozgás rendkívül hatásos stresszlevezető módszer is.

· Élénkítők kerülése

Cigaretta, alkohol, fekete tea. Mind zavarja az egészséges, nyugodt alvást. Bár az alkohol átmenetileg álmosságot okozhat, később megzavarja a nyugodt pihenésünket, és felébredhetünk az éjszaka közepén.

· Nyugodt környezet

Az alváshoz fontos a megfelelő légkör, környezet. Legyen a szoba kellemesen sötét, ne legyen túl meleg bent, és ne zavarjanak minket a televízió, laptop villogó fényei sem.

· Alvási ritmus- bioritmus összehangolása

Figyeljünk a testünk jeleire, mindenkinél más időpont megfelelő, hogy aludni térjen, és reggel ébredjen. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ezt szabadabban megválaszthatjuk és kitapasztaljuk, mikor, mennyi alvásra van szükségünk, akkor érdemes kialakítani egy állandó alvási időpontot.

· Relaxáció, lazítás:

Ha nehezen lazítunk, nyugtatjuk meg kis lelkünket az egész napos rohanás után, akkor lefekvés előtt már ne végezzünk szellemileg megterhelő munkát, olvassunk valamit, amely nem zaklat fel minket. Hallgassunk nyugodt, relaxációs zenét. Segíthet az elalvásban egy forró fürdő, azonban vigyázzunk, sose aludjunk el a kádban! A citromfű, levendula illóolaj is lazító hatású.

· Erőltetés

Minél jobban erőltetjük, hogy el tudjunk szundikálni, annál kevesebb az esély arra, hogy sikerüljön. Ilyenkor ne nézegessük az órát, próbáljunk meg inkább csak pihenni, zenét hallgatni!


Források:

https://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/19880/tanacsok-ha-20-perc-utan-sem-tud-elaludni