Stresszkezelés: amit fontos megtanulnod magadról

2021.02.23

A stressz sajnos kisebb-nagyobb mértékben az életünk részét képezi, és sokszor meg is keseríti azt. Éppen ezért meg kell ismerkednünk a stresszkezelési módszerekkel és ki kell tapasztalnunk, hogy melyek azok, amelyek beválnak nekünk.

Mi a stressz és hogyan reagál rá a szervezetünk?

Stresszel mindenki találkozik az élete során, kiválthatja akár egy vizsga, próbatétel, de akár válás, betegség, állásváltás is. A mai értelemben általában a folyamatos feszültséget értjük ezalatt, ez azonban valójában a szervezetünk reakciója külső negatív ingerekre. Ez a tartósan fennálló állapot hosszútávon komoly egészségkárosodást okozhat testi-lelki szempontból is.

Ha testünk riadókészültségbe állítja magát, szervezetünkben is egyfajta folyamatok mennek végbe ilyen pl. izzadás, szapora szívverés, izmok megfeszülnek, megnövekedik a vérnyomás.

Milyen módszerek léteznek a kezelésére?


Kapcsolj ki! Utazz el gondolataidban!

Hunyd le a szemed, lazítsd el az izmaidat és helyezkedj el kényelmesen. Lélegezz mélyeket, és próbáld meg elképzelni a kedvenc, nyugodt helyedet. Pl. egy tengerpartot. Zárd ki a valóság hangjait, és lépj a képzeleted világába. Ne csak a képekre fókuszálj, hanem az illatokra, hangokra, érzésekre. Érezd, ahogyan melegít a napfény, ahogyan fúj a szél, a sós levegőt, és hallgasd a hullámok moraját.

Először valószínűleg nehézkesen fog menni, de gyakorlással el tudsz lazulni. Ha kell, kapcsolj be kellemes zenét.


Mozogj!

A rendszeres mozgás csökkenti a stressz hatását, növeli az önbizalmat. Erősíti bennünk az érzést, hogy képesek vagyunk uralni a testünket, valamint kedélyjavítóként is funkcionál.


Lassú étkezés:

Add meg a módját az étkezésnek! Ülj le nyugodtan, szagold meg az ételt, ízlelj meg minden falatot. Ne egyél állva, menet közben, hanem helyezkedj el kényelmesen. Ha alaposan megrágod az ételt, jót tesz az emésztésnek is.


Kényeztesd magad!

Van kedvenc időtöltésed, amelyet szívesen csinálsz? Akkor vesd bele magad! Élvezd a hobbidat, menj el egy masszázsra. 


Értékeld a kis örömöket!

Olvass el egy könyvet, vedd meg a kedvenc magazinodat, nézz meg egy jó filmet vagy vegyél egy forró fürdőt!


Lélegezz mélyeket

  • Üljünk nyugodtan, kényelmesen, és hunyjuk le a szemünket!
  • Lazítsuk el izmainkat, engedjük le vállainkat, hagyjuk, hogy testünk elernyedjen. Képzeljük, hogy egy kellemes, nyugodt tó felszínén lebegünk.
  • Lélegezzünk lassan, mélyeket!
  • Figyeljünk a légzésünkre, hallgassuk, ahogyan be-ki fújjuk a levegőt, érezzük, ahogyan megtelik a tüdőnk, és le-fel emelkedik a mellkasunk.
  • Egy pár percig élvezzük az én időt, és ne gondoljunk a mindennapi gondjainkra, csak a testünkre figyeljünk.
  • Ismételjük ezt a gyakorlatot, amíg úgy nem érezzük, hogy kitisztult a fejünk, és ellazult a testünk.
  • Ezek után nyissuk ki szemeinket, de még ne ugorjunk fel, hanem egy rövid ideig csak élvezzük a nyugodt pillanatokat.

Tégy egy sétát!

Menj ki a friss levegőre, nézd meg a kirakatokat, tereld el a gondolataidat. Ha nem befelé figyelsz, hanem a külső történésekre, akkor könnyebben megzabolázod az elmédet.


Szeretgesd a háziállatodat

A kisállatok tartása rendkívül jó hatással van a lelkünk és testünk egészségére is. Nem véletlenül alkalmaznak egyre több szociális intézményben terápiás állatokat. Segítenek csökkenti a magány érzetét, feltétel nélküli szeretet adnak. 


Ha szükséges, kérj segítséget

Amennyiben úgy érzed, hogy nagyon összecsaptak a fejed felett a hullámok, és nem látsz kiutat a bajból, akkor ne félj szakemberhez fordulni. A mai világban egyáltalán nem ritka a szorongás, depresszió. Ha legyőzöd, sokkal erősebb leszel, sokkal boldogabban tudod élni az életed, és rengeteget tanulhatsz magadról.


Töltsd időt, olyan barátokkal, akik pozitívan inspirálnak

A jó társaság olyan, akár egy kiváló gyógyszer. Találkozz barátaiddal és beszélgessetek, nevessetek. Segíteni fog, hogy eltereld a figyelmedet, de akár ki is öntheted a szívedet nekik.


Húzz ki valamit a listádról

Amikor elkezdődik a hét már Te is előre tudod, hogy mennyi dolgod lesz? Fejben ott a listád, hogy mit kell elvégezned? Ha lehet, próbáld meg a teendőidet elosztani, többször kevesebb elintéznivalóra.