Tippek puffadás ellen

2021.05.16

A puffadás az egyik leggyakoribb emésztőrendszeri panasz, amellyel szinte mindenki találkozik az élete során. Ez a kellemetlen érzés, amely olyan mintha egy lufi fújódna fel a hasunkban, néhány praktikus tanács betartásával elkerülhető, vagy legalábbis csökkenthető.


1. Ne hagyd figyelmen kívül a tested jelzéseid!

A testünk folyamatosan tudatja velünk, hogy mi jó neki, és mi nem. Figyeljük meg, mely alapanyagok után reagál puffadással a szervezetünk. Ilyen tipikus élelmiszerek pl. tejtermékek, gabonafélék, élelmiszeradalékok egyes fajtái. Ehhez segítségünkre lehet egy étrend napló, melyben feljegyezzük, mikor, mit fogyasztunk.

2. Édeskömény, gyömbértea:

Mind az édeskömény, mind a gyömbérnek pozitív hatása van az emésztőrendszerre, így segítenek a puffadás leküzdésében.

3. Kevesebb alkohol

A rendszeres és nagy mennyiségű alkohol fogyasztása káros hatást gyakorolt az emésztőrendszerünkre, a szervezet a másnaposan is visszatartja a vizet, felpuffad a has, és emellé társul még a rossz közérzet. Mértékkel fogyasszunk csak alkoholt, és inkább igyunk egészséges teát vagy vizet!

4. Testmozgás:

A testmozgás számos egészségügyi problémában tud segítő kezet nyújtani számunkra. Ilyen a puffadás is, hiszen a rendszeres mozgás serkenti az emésztést. A felmérések szerint a rendszeresen sportoló lakosság körében jóval kisebb arányban fordul elő puffadás.

5. Több folyadék fogyasztása:

Az emberi test több mint 75%-a víz, ezért rendkívül fontos a megfelelő folyadékpótlás a különféle anyagcsere folyamatok és emésztés végbemeneteléhez. Fogyasszunk tehát minimum napi 2 liter vizet, fizikai munka, edzés, kánikula esetén akár 3 liter is. A koffeines, cukros, alkoholos üdítőket azonban próbáljuk elkerülni.


6. Rostban gazdag táplálkozás

A rostos ételek fogyasztása segít az emésztésben. A következő ételek javasoltak: zabpehely, zabkorpa, köles, zöldségek. A rostnövelés megvéd a székrekedéstől, serkenti a belek mozgását. Figyeljünk azonban oda, hogy a túl sok rost is puffadást okozhat, ezért fokozatosan növeljük, és iktassuk be az étrendünkbe.

7. Probiotikumok szedése

A probiotikumok jó baktériumokat tartalmaznak, amelyek elősegítik a bélrendszer egészséges működését ezáltal csökkentve a puffadás kialakulását.

8. Általános befolyásoló tényezők kiiktatása

Vannak tipikus ételek, italok, élelmiszerek, melyek gyakran okoznak puffadást: ilyen a magas cukor és sótartalmú ételek fogyasztása és a szénsavas üdítők. Ezeket jobb elkerülni, ha jellemző ránk a gyakori puffadás.


9. Jótékony hatású ételek

Dinnye: vízhajtó hatású, magas víztartalommal

Banán, avokádó: magas káliumtartalom

Élőflórás joghurt: jótékony baktériumai segítenek az emésztésben

Uborkás-citromos-gyömbéres víz: magas víz és rosttartalom, serkenti az emésztést


Forrás:

https://benu.hu/cikk/5-tipp-puffadas-ellen/

https://unipatika.hu/magazin/10-hatekony-tipp-puffadas-ellen-patika-magazin